انواع آجر نما و کاربرد هر یک چیست

۲۰ دی ۱۴۰۱

انواع آجر نما و کاربرد هر یک چیست

انواع آجر نما کدام است و چه کاربردی دارند؟

مقدمه

یکی از انواع مصالحی که برای زیبا سازی و ایجاد تغییرات ساختمانی در نمای داخلی و خارجی پروژه ‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع آجر نما است ( در این صفحه از وب سایت آجر پارتاک میتوانید برخی از آنها را به همراه مشخصات دقیق تر بررسی کنید ) در واقع آنچه که می‌تواند زیبایی نمای خارجی یک ساختمان را دو چندان کند، استفاده از آجر نماهای مختلف با انواع طرح‌ها، مدل‌ها و ترکیبات رنگی مختلف خواهد بود. به نسبت اینکه چه نوع تکنیک معماری برای طراحی نمای بیرونی بنا استفاده می‌شود، نوع آجر نما نیز انتخاب می‌شود. در ادامه بیشتر با انواع این مصالح ساختمانی آشنا شده و موارد و ویژگی‌های مهم آنها عنوان خواهد شد.

انواع آجر نما

آجرهای نما در ساختمان‌ها، ویژگی و کاربردهای متنوعی داشته و بر همین اساس، انواع مختفی از آن‌ها نیز تولید شده و در بازار عرضه می‌شود. در ادامه انواع آجرهای نمای ساختمانی به همراه توضیحات کافی، معرفی خواهد شد تا خریداران بتوانند در زمان خرید، بهترین انتخاب را داشته باشند.

انواع آجر نما

انواع آجر نما

1. آجر نما نسوز

آجرهای نمای نسوز در واقع همان سرامیک ‌هایی هستند که از خاک‌های نسوز تولید می‌شوند. از نظر زیبایی، استفاده از این آجرها می‌تواند جذابیت ساختمان را افزایش دهد. این نوع آجرهای باکیفیت، دوام بسیار بالایی داشته و سالیان سال، رنگ آن‌ها ثابت باقی می‌ماند.

در رابطه با مزایای آجر نسوز میتوانید این مطلب را نیز بخوانید

2. آجر نما شاموتی

یکی دیگر از انواع آجر نما، آجرهای شاموتی هستند که یکی از پر مصرف ترین و پرفروش ترین آجرهای پارتاک نیز بوده است و  جزو مقاوم‌ ترین آجرها به حساب می‌آیند. این آجرها در نمای ساختمان، برای ایجاد زیبایی و نمایی متفاوت استفاده شده و در رنگ‌ها، ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و در بازار عرضه می‌شوند. از انواع رنگ‌های آجر شاموتی می‌توان به زرد، زرد متمایل به نارنجی، نارنجی تیره، قهوه‌ای اخرایی، قهوه‌ای روشن و قهوه‌ای تیره اشاره کرد. در واقع رنگ این نوع آجرها با تغییر درصد آهن موجود در ترکیبات آن‌ها تغییر می‌کند. آجرهایی با رنگ روشن‌تر، درصد آهن کمتری داشته و هرچه درصد آهن در ترکیبات افزایش یابد، رنگ آجرنما نیز تیره‌تر خواهد شد.

آجرهای شاموتی همچنین در شکل‌های مختلفی نظیر مستطیل و مربع تولید می‌شوند. مطابق با نوع نما و طراحی معماری ساختمان، می‌توان یکی از این اشکال را برای زیبا سازی انتخاب نمود. این آجرها در زاویه‌ها نیز نصب می‌شوند. به طور کلی، آجرهای نمای شاموتی، رنگ ثابتی داشته و در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و حرارت، مقاومت بسیار بالایی دارند. از دیگر ویژگی‌هایآن‌ها نیز می‌توان به مقاومت در برابر باران اسیدی، عدم شوره زدگی و همچنین مقاومت در برابر سایش و نوسانات دمایی اشاره کرد. با توجه به موارد گفته شده، این نوع آجر نما یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی نمای ساختمان بوده و همچنین می‌توان از آن برای نماهای داخلی و حتی دیوار شومینه نیز استفاده کرد.

3. انواع آجرنما پلاک

آجر نمای پلاک یکی در از انواع آجر نما بوده که در برابر تغییرات محیطی مقاومت بسیار بالایی دارد. | جالب است بدانید در بعضی موارد منظور از نام آجر پلاک در بازار آجر در ایران ، ابعاد خاص این آجر است | در تهیه این نوع آجرها از خاک ُرس و دیگر افزودنی‌های لازم استفاده شده و در رنگ‌بندی زرد، نارنجی و قهوه‌ای در بازار عرضه می‌شوند. از آجرهای پلاک در نمای ساختمان‌ های مختلف مسکونی، اداری، ویلاها و مجتمع‌های تجاری استفاده شده و در دسته آجرهای نسوز قرار می‌گیرند.

یکیدیگر از انواع آجر نما پلاک، آجرهای قذافی هستندکه معمولاً رنگ روشنی داشته و برای نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارند. ابعاد آجرهای مدل قذافی و همچنین بافت آن‌ها، با آجر پلاک تفاوت دارد. با توجه به نوع طراحی نمای داخلی و بیرونی می‌توان از یک یا چند نوع آجر نما پلاک برای ظرافت کاری بیشتر استفاده کرد. این آجرها دچار کمترین شوره‌ زدگی در برابر تغییرات محیطی می‌شوند.

4. آجرنما شیل

یکی دیگر از موادی که در ساخت آجرهای نما مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاک سنگ‌های شیل خواهد بود. معمولاً رنگ انواع آجر نما شیل، متمایل به قرمز بوده و در رنگ‌های دیگری مانند گل بهی، قهوه‌ای، کرم و غیره تولید و عرضه می‌شوند. آجرهای شیل، استحکام فشاری بسیار بالایی داشته و همچنین در برابر یخ ‌زدگی و شوره‌ زدگی مقاومت دارند. همچنین جذب آب نیز در آجرها پایین ‌تر است. در واقع رطوبت درون آن‌ها باقیمانده و به سرعت نیز خارج می‌شود، همین موجب شده تا این آجرها دچار شوره ‌زدگی نشوند.

آجر نما شیل نیز انواع مختلفی داشته که شامل شیل ابعاد بزرگ، شیل مهندسی، شیل با حفره‌ های زیاد، شیل کوئین، شیل کینگ و شیل الیت می ‌شود. قیمت آجر نما شیل به موارد بسیاری نیز مانند نوع آجر نما، ابعاد آجر نما، رنگ و کیفیت آن‌ها بستگی دارد. همچنین قیمت این نوع آجر نما کمی کمتر از آجرهای نسوز بوده ولی استقامت بالای آن‌ها قابل قبول و مقرون به صرفه است.

5. انواع آجر نما سنتی

یکی از ویژگی‌ ها و مزایای انواع آجر نما سنتی باید به تنوع رنگ آنها و استفاده در دیوار های داخلی و خارجی اشاره کرد. عملیات برش و سوراخ‌ کاری بر روی این نوع آجرنما به سادگی انجام شده و انعطاف زیادی دارند. وزن کم آجر نمای سنتی موجب شده تا حمل و نقل آن‌ها به آسانی انجام گیرد که همین امر در کاهش هزینه‌ها تأثیر زیادی دارد.

خانه سوزنگر با آجر نما سنتی

خانه سوزنگر با آجر نما سنتی

6. آجر نمای کرکره‌ای

آجر نمای کرکره‌ای یکی از زیباترین انواع آجرهای نما هستندکه در اجرای نمای بیرونی، کاربرد فراوانی دارد. متریال اصلی ساخت این آجرهای نما، خاک ‌های نسوز هستندکه همین امر موجب شده که این آجرها در دسته آجرهای نمای نسوز قرار گیرند. همچنین آجرهای کرکره‌ای در برابر حرارت، رطوبت و بارندگی نیز مقاومت زیادی دارند. عرض این نوع آجرها، کم و باریک است و به همین دلیل به آن‌ها کرکره‌ای می‌گویند. به علت زیبایی این آجرها، بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته‌اند. در تصویر زیر یکی از نمونه کارهای آجر پارتاک با طراحی کرکره ای را میتوانید ملاحظه نمایید

نمونه کار آجر نمای پارتاک

نمونه کار آجر نمای پارتاک

7. آجر نما حصیری

همانطورکه از اسم این نوع آجر نیز مشخص است، بافتی مشابه حصیردارند و از این رو به آجر نمای حصیری معروف هستند. انواع آجر نما حصیری در رنگ و بافت متنوعی در بازار موجود بوده و از این رو می‌توان انواع آن را در دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی استفاده نمود. برخی از این نوع آجرها، به شکل لعابی تولید شده که این نوع آجرها، استقامت بالایی در برابر نور خورشید دارند. نوع لعابی آجر نمای حصیری، نمای بسیار زیبایی ایجاد کرده و نمای ساختمان را مدرن ‌تر می‌کند.

کلام آخر

به طور کلی آجرهای نما انواع مختلفی داشته که اصلی ترین آنها شامل آجر شاموتی، پلاک، حصیری، کرکره‌ای، شیل، سنتی، نسوز، لعاب‌دار می‌شود. در این مقاله از وب سایت آجر پارتاک مهم‌ترین انواع آجر نما معرفی شده و ویژگی‌های هرکدام برشمرده شد.

کلمه کلیدی:انواع آجر نما

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
آجر نما , , , , ,
درباره آجر پارتاک
آجر پارتاک ، یک واحد تخصصی تولید و فروش انواع آجر ساده و آجر نسوز ، آجر دکوراتیو ، آجر لفتون و دیگر محصولات آجر با بهترین کیفیت ، قیمت ارزان و خدمات بهتر در خدمت شماست

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود کاتالوگ پارتاک