آجر نسوز شومینه

۰۶ بهمن ۱۴۰۱

آجر نسوز شومینه

آجر نسوز شومینه در حین زیبایی باعث دوام و حفظ گرمای هیمه سوز می‌شود و امروزه شومینه علاوه بر یک سیستم گرمایشی ، جزئی از ارکان دکوراسیون و زیبایی خانه نیز به حساب می‌آید. این و این آجر در انواع مختلف با رنگ و جنس‌های متنوع به بازار عرضه می‌شود.

طراحان با در نظر گرفتن شرایط محیطی و یکسری المان‌های مهم مانند کیفیت و دوام دست به انتخاب این محصول می‌زنند. آنها کالایی را برمی‌گزینند که بتواند در عین زیبایی گرمای آتش را در خود حفظ کند و در برابر حرارت نیز مقاوم باشد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی، انواع، رنگ‌ها و کاربرد این محصول با ما در این مطلب از آجر پارتاک همراه شوید.

آجر نسوز شومینه

 آجر نسوز شومینه

آجر نسوز شومینه چیست ؟

همانطور که از اسم این محصول پیدا است، آن را با استفاده از خاک چینی نسوز، سیلیس و آلومینیوم  تولید می‌کنند. این کالا به خاطر ساختار مولکولی متراکم همچنین تولید در دمای 1500 درجه مقاومت بالایی در برابر گرما دارد و از این‌ رو در محیط هایی با حرارت بالا مثل شومینه های آجری کاربرد دارد. این محصول بر اساس میزان حرارتی که حین پخت در کوره دریافت می‌کند، دارای طیف رنگی مختلفی است. این کالا به خاطر تنوع رنگ و مقاومت در برابر گرما محبوب معماران و طراحان دکوراسیون داخلی است.

وجود یک شومینه ( به انگلیسی : Fireplace ) در کنج خانه همیشه ما را دل گرم می‌کند، چون ما می‌توانیم به‌ راحتی در گوشه آپارتمان یا ویلای خود نشسته و در حالی که چای می‌نوشیم به شعله‌های آتش خیره شویم و از گرمای مطبوع آن لذت ببریم. البته باید به این نکته توجه کنیم که این آرامش در کنار ایمنی تکمیل می‌شود. استفاده از این آجر در آتشدان  هیمه ‌سوز سبب افزایش سطح ایمنی شومینه شده است. به‌ کار‌گیری آن موجب شده تا شما بتوانید در کنار زیبایی، گرمای مطبوع و دلپذیری را تجربه کنید.

ویژگی‌های آجر مورد استفاده در شومینه

آجرهای مورد استفاده در شومینه بر اساس کیفیت مواد ‌اولیه و نوع آن مزایای مختلفی دارند. اما به‌ راحتی همانطور که قبل تر به آن اشاره شد می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی این کالا مقاومت بالایش در برابر حرارت است. همین یک نکته سبب شده تا از این محصول در کوره‌های صنعتی نیز استفاده شود. البته باید توجه داشته باشید که این محصول متناسب با نوع ماده تشکیل دهنده دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن‌ها با توجه به ذرات درونی، میزان حرارت‌های متفاوتی را می‌توانند تحمل کنند.

از دیگر ویژگی‌های این آجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر فرسایش، سرما و گرما
  • رنگ‌های زیبا و متنوع مناسب هر دکوراسیون
  • سازگار با محیط زیست، ایجاد حس آرامش
  • کاهش هزینه‌های جانبی مانند عدم استفاده از نگهدارنده
  • ترکیب راحت با مصالح، عدم سقوط از دیوار
  • عدم وجود محدودیت ابعاد و اندازه به هنگام نصب
  • جلوگیری از اتلاف انرژی، امنیت بالا
  • قیمت مناسب و نصب راحت

انواع آجر مورداستفاده در شومیه

علت اصلی تفاوت میان انواع آجر نسوز شومینه به دلیل زیاد یا کم بودن میزان مواد اولیه همچنین اضافه شدن عنصری جدید به ترکیبات آن است. این اصل سبب می‌شود علاوه بر متفاوت بودن رنگ و مقاومت در برابر حرارت، کاربرد آن ‌ها نیز باهم فرق کند.

انواع آجر نسوز عبارتند از:

1.آجر سیلیسی:

از آنجایی که این محصول از خاک سیلیسی تشکیل شده به آن آجر سیلیسی یا کوارتزیت گفته می‌شود. از این کالا به‌خاطر نفوذ ناپذیری و رسانایی گرما بیشتر برای پوشش درون جداره کوره‌های تولید خمیر شیشه، سرامیک و کک سازی گاز سوز استفاده می‌کنند.

2.آجر نسوز ویژه:

این آجرها کاربرد ویژه و زیادی در صنایع مختلف دارند. می‌توان گفت به خاطر ترکیب فلزاتی که درون خود دارند، جز نوع خاصی از آجرها قلمداد می‌شوند.

3.آجرهای نسوز قلیایی:

به آجری گفته می‌شود که با استفاده از اکسید منیزیم و کربنات منیزیم طبیعی ساخته می‌شود. این محصول را برای پوشش درونی کوره‌های تولید سیمان، ذوب شیشه، فولاد و صنایع فلزات غیرآهنی استفاده می‌کنند.

4.آجر آلومینیومی:

این آجر نسوز با استفاده از اکسید آلومینیوم یا آلومینا ساخته می‌شود. از این رو از مقاومت بالایی برخوردار است. این محصول گرما را تا دمای 1750 درجه سلسیون تحمل می‌کند. از این آجر در کوره‌های ذوب آهن،  فلزات و ساخت شیشه استفاده می‌شود.

انواع آجر نسوز شومینه

رنگ‌های آجر نما نسوز شومینه:

رنگ‌های آجر نسوز شومینه متناسب با حرارتی که در زمان پخت به آن‌ها داده می‌شود، ایجاد می‌شوند. از این‌ رو نمی‌توان به قاطعیت گفت که مثلا رنگ قرمز آن بهتر است. طیف رنگ آجرنما نسوز شومینه آنقدر زیاد است که واقعا انتخاب را سخت می‌کند، اما می‌توان برای راحتی در گزینش بهترین آجر به سراغ پرفروش‌ترین و پرطرفدار‌ترین رنگ‌ها رفت که ما در آجر پارتاک به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • قرمز روشن تا قرمز تیره و جیگری ( آجر انگلیسی نسوز )
  • پرتقالی، کرم، طلایی وخردلی ( آجر شاموتی نسوز )
  • سفید صدفی ( نمونه این آجر را در اینجا میتوانید ببینید )
  • خاکستری و مشکی
  • قهوه‌ای

کاربردهای آجر نمای نسوز

اگر از کاربردهای صنعتی آجر نسوز که فراوان است و قبلا، درقسمت انواع این محصول بیان کرده‌ایم. باید گفت که این محصول کارایی خیلی زیادی در صنعت ساختمان‌سازی، دکوراسیون و طراحی داخلی دارد. این محصول به خاطر اینکه از ویژگی و مزایای زیادی برخوردار است، انتخاب خیلی از معماران برای زیبا سازی و ماندگاری طرح هایشان است.

شاید تا الان فکر می‌کردید آجرهایی که به عنوان نما در فضاهای مختلف به کار گرفته شده محصولی معمولی هستند که تنها به خاطر حس نوستالژی از آن بهره گرفته‌اند. اما این را باید بدانید که شاید این سبک قدیمی باشد، اما ترکیبی از استحکام و زیبایی است.

برای آگاهی بیشتر ما در اینجا کاربردهای مختلف آجر نسوز را آورده‌ایم.

  • نمای ساختمان
  • نمای داخلی
  • کف فرش
  • باربیکیو
  • شومینه

مراحل ساخت یک شومینۀ آجری

  1. انتخاب نوع و رنگ آجر نسوز
  2. انتخاب الگوی چینش
  3. آماده سازی فضای کار
  4. ساخت ملات
  5. زیرسازی اولیه دیوارهای شومینه با با ملات جهت
  6. نصب آجر های کف شومینه
  7. نصب آجر دیواره اصلی ( پشتی )
  8. نصب آجرهای دیواره های کناری
  9. تمیز کاری و پاک کردن ملات های اضافی

آشنایی با انواع روش های تمیز کردن یک شومینۀ آجری

  1. استفاده از محصولات پاک کننده
  2. شومینه خود را با وسایل معمولی خانگی تمیز کنید

نکتۀ : قبل از تمیز کردن با هر روشی ابتدا با برس و جارو برقی به صورت خشک تا حد امکان دوده زدایی نمایید

سخن آخر | آجر نسوز شومینه

با به کارگیری آجر نسوز شومینه شما می‌توانید به ‌راحتی در دل زمستان گرمای تابستان را به خانه‌ی خود بیاورید. تا زمانی که شعله‌های آتش در دل شومینه روشن است زیبایی و جلوه‌ای بی نظیر دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. تا موقعی که این شعله‌ها روشن هستند، این محصول به عنوان یک محافظ وعایق عمل می‌کند. اما وقتی که دیگر آتشی روشن نیست سبب زیبایی و شیکی محیط اطراف خود می‌شود. این آجر به ‌خاطر مقاومت، طول عمر بالایی دارد.

با وجود آن شما در یک فضای گرم با خیال راحت به دور از ترس ترک آجرهای شومینه، آتش سوزی، فرسایش، تغییرات فیزیکی و سرما در گوشه‌ای دنج در نهایت آرامش لحظات خود را سپری می‌کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
آجر نسوز
درباره آجر پارتاک
آجر پارتاک ، یک واحد تخصصی تولید و فروش انواع آجر ساده و آجر نسوز ، آجر دکوراتیو ، آجر لفتون و دیگر محصولات آجر با بهترین کیفیت ، قیمت ارزان و خدمات بهتر در خدمت شماست

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود کاتالوگ پارتاک